KENALI DIRI DAN KEKUATAN ANDA

Salam 1 Malaysia...

Bagi menyerlahkan potensi diri anda terutama dari segi pelajaran, anda perlu mengenali siapakah diri anda sebenarnya. Langkah pertama untuk mengenali diri anda adalah dengan berlaku jujur pada diri sendiri. Lihat sejauh manakah pencapaian diri anda setakat ini, apa yang anda nak dalam hidup ini dan apakah matlamat hidup yang anda cari.

Semua orang dilahirkan hebat, cuma kadang-kadang tu kita tidak tahu kehebatan diri kita. Terimalah diri anda seadanya. Sesekali muhasabah lah diri, duduk sekejap dan lihat apakah kelebihan yang anda ada. Kita semua mempunyai identiti tersendiri. Lihatlah apa karekter dan sifat diri anda. Apa kekuatan anda, kenalilah sifat-sifat positif yang ada dalam diri anda. Adalah sangat penting untuk kita mengenali siapakah diri kita dan ianya tiada kaitan dengan sifat takabbur. Akui kekuatan dan kelebihan anda dan bersyukur dengan segala nikmat yang ada supaya anda akan mempunyai suntikan semangat untuk terus berjuang mengejar cita-cita anda.

Satu perkara lagi yang sering dilakukan oleh ramai orang termasuk saya sendiri dahulu adalah mensabotaj diri sendiri. Kalau orang lain mengandaikan diri anda, begini, begitu. Itu bukanlah masalah yang terlalu besar tetapi kalau anda sendiri yang menganggap diri anda tidak bagus, anda tidak pandai, anda tak berkebolehan dan sebagainya. Itu adalah masalah. Ingatlah anda adalah apa yang anda fikirkan. Bersedialah untuk menerima kelemahan diri dan berlaku jujur untuk mengakui kelemahan diri anda. Buatlah perubahan untuk memperbaikinya dan huraikanlah simpulan negatif yang anda buat terhadap diri anda.


Suasana persekitaran juga sebenarnya memainkan peranan dalam membentuk dan mengukur nilai diri anda. Lihatlah keluarga, adik beradik dan hiasan yang anda gunakan dalam rumah atau bilik anda. Ia sebenarnya mengambarkan nilai diri anda. Pejamkan mata dan lihat apa yang anda janjikan untuk diri anda. Lihat 20 tahun akan datang, anda nak jadi apa. Hidup ini adalah untuk dinikmati, jadi buatlah analisa terhadap diri anda, sayangi diri anda dan beri input kepada diri anda. Selaraskan rohani dan jasmani anda dan bertekat yang anda mesti berjaya.

Dipetik daripada http://smartz.wordpress.com

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • Twitter
  • RSS

0 Response to "KENALI DIRI DAN KEKUATAN ANDA"

Post a Comment