MOTIVASI DIRI

Terpampang Depan Mata...
kita hanya menerima maklumat baru setelah kita bersedia, sebelum itu walaupun ia terpampang depan mata kita, kita tidak nampak.


KENAPA BENCANA DIPERLUKAN???
  1. Kita lebih senang untuk tidak berubah.
  2. Kebanyakan kita belajar setelah kita terhantuk :
  • Apabila nyaris gagal atau telah gagal dalam pelajaran - mula belajar
  • Bila hutang keliling pinggang - mula berjimat
  • Bila Tsunami melanda - mula bertaubat
  • Bila pasangan telah tiada - mula menghargai
  • Bila pelanggan lari - mula melayan
Kita mendapat pengajaran terbesar dalam kesusahan bila ANDA membuat keputusan terpenting dalam hidup :
  • Apabila jatuh melutut
  • Setelah ditimpa bencana
  • Setelah dilanda kecewa
  • Setelah ditendang kepala
Ketika itulah hati kecil ANDA berkata...
"'"Aku dah bosan hidup sempit, dah jelak ditendang kepala, aku dah jemu jadi orang suruhan, aku nak buat sesuatu"


KEGAGALAN ADALAH PEDIH TETAPI SEMASA ITULAH KITA TERDIDIK



Orang yang berkesan tidak mencari masalah. Apabila terpampan dengannya mereka menyoal...
"Bagaimana aku perlu berubah apa yang aku fikir dan lupakan?"
"Bagaimana dapat aku tingkatkan mutu diri aku?"


ORANG YANG MENEMPA KEGAGALAN TIDAK MENGHIRAUKAN TANDA-TANDA AMARAN KEGAGALAN

Apabila ditimpa bencana, mereka berkata...
"Kenapa aku ini asyik kena bala saja"


JADI ADAKAH HIDUP INI SATU SIRI BENCANA PEDIH???
PROSES PERTUMBUHAN TERASA AMAT PEDIH APABILA KITA MELAWANNYA

KENAPALAH KITA YANG SELALU TERKENA BENCANA???



3 reaksi :


1. Hidup adalah satu siri pelajaran yang aku perlukan, tersusun baik sekali.
(Pendekatan yang paling sihat, menjamin fikiran yang paling senang)



2. Hidup adalah nasib, apa yang datang kutangani sebaik mungkin.
(Pilihan kedua terbaik, membawa kualiti hidup biasa)


3. Kenapa kejadian buruk sentiasa saja menimpaku?
(Menjamin rasa sengsara dan kecewa yang paling teruk)



"Sehingga kita memahami pelajaran itu, kita kena mengambilnya lagi dan lagi...berkali-kali"

Andai kita menderita 7 hari seminggu,
mungkin sekali kita tidak sedar akan pelajaran yang diberikan.
Itu tandanya kita tidak memberi perhatian kepada pelajaran,
Buruk sekali jika kita katakan
"ITU TIDAK ADIL..."


Kita di sini bukan untuk dihukum!
Kita di sini untuk dididik.
Bencana mempunyai potensi terbesar untuk mengubah pemikiran kita.
Bertindaklah dengan anggapan
setiap peristiwa ada tujuan,
maka hidup anda akan mempunyai tujuan...





  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • Twitter
  • RSS

0 Response to "MOTIVASI DIRI"

Post a Comment